אימון הכוח (אימון התנגדות)

היכולת לפתח כוח טמונה במערכת השרירים, המערכת הגדולה בגוף, המשפיעה על מערכות פיזיולוגיות, מערכות ביומכניות ותהליכי שינוי בגוף לאורך החיים. אימון הכוח נועד לשפר את חוזקו של השריר ובכך להשפיע על ביצועיו הספורטיביים של השחקן ולסייע במניעתן של פציעות. אימון זה, נעשה באמצעות תוספת של התנגדות (משקל), בהתאם לכל עקרונות האימון המקובלים, ומאפשר לשריר לשפר את יכולת פיתוח הכוח באמצעות הסתגלות עצבית ו/או הסתגלות מורפולוגית (שרירית). הסתגלות עצבית לאימון התנגדות באה לידי ביטוי בשיפור יכולת הפעולה והתזמון של השריר בעקבות שינוי ברמת הגירוי העצבי ותדירות הגירוי. הסתגלות שרירית לאימון התנגדות באה לידי ביטוי בשינויים מורפולוגיים ובשינויים תוך-שריריים. השינוי מתרחש בגודל השריר, במתח השריר (כוח ליחידת שטח רוחב) ובמרכיבי הכיווץ הפנימיים של השריר.

למידע על מאמן כושר אישי ברעננה

מבחינה מכאנית, נמדד כוח השריר באמצעות המומנט מרבי המופק בזווית נתונה במפרק. מבחינה מעשית, מוערך כוח השריר באמצעות ההתנגדות המרבית אותה ניתן להניע בטווח תנועה נתון ובמהירות נתונה, במהלך ביצוע חזרה בודדת אחת (One Repetition Maximum – 1RM).

אימון הכוח מאופיין בביצוע של מספר חזרות כנגד התנגדות (מכונות, משקל חופשי, אביזרים, משקל גוף, משקל בן זוג וכיו"ב) במספר מערכות (סטים), תוך דגש על זמני התאוששות מתאימים בין סט לבין סט ובין אימון לבין אימון.

קיימים סוגים שונים של אימון התנגדות ושיטות אימון רבות ומגוונות. תהליך ההכשרה הראשוני של ספורטאי כולל היכרות ולמידה של תרגילי התנגדות בסיסיים, רכישת טכניקת אימון מתאימה ולאחר מכן חיזוק בסיסי וחיזוק ייחודי בהתאם למאפייני הפעילות הספורטיבית.

מטרות ממוקדות, המיועדות למתאמן שעבר את כל תהליך ההכנה המתאים הינן פיתוח כוח מרבי, פיתוח הספק, הגדלת מסת השריר ופיתוח סבולת הכוח של השריר.

מטרות אלה יושגו בהתאם למינוני אימון השונים בעצמת ההתנגדות, משך התרגול וזמני ההתאוששות.